Κυριακή, Σεπτεμβρίου 14, 2008

Δημοσιεύματα ΕΘΝΟΣ - ΔΙΕΘΝΗ

Τροχοδρομούν στην πίστα... ανακύκλωσης


Πρόγραμμα αξιοποίησης «νεκρών» αεροπλάνων εκπονεί η Airbus.
«E» 21/6

Σε μία πρωτοποριακή πρόταση για την ανακύκλωση των αεροσκαφών που έχουν φτάσει στο τέλος της ζωής τους και τα οποία παραμένουν καθηλωμένα στο έδαφος, προέβη η εταιρεία Airbus κατά τη διάρκεια της διεθνούς έκθεσης αεροναυπηγικής που διεξήχθη πριν από λίγες ημέρες στο Βερολίνο, ανοίγοντας ουσιαστικά τον δρόμο για την αξιοποίησή τους μετά το πέρας των υποχρεώσεών τους στους αιθέρες.
Σύμφωνα με το πρόγραμμα «ΡΑΜΕLΑ», το οποίο επιλέχθηκε και συγχρηματοδοτείται μεταξύ άλλων από την Ευρωπαϊκή Ενωση μέσω του δικού της περιβαλλοντικού προγράμματος «LΙFΕ», η Airbus προσβλέπει στην ανακύκλωση των αεροπλάνων με φιλικές προς το περιβάλλον διαδικασίες οι οποίες θα καταστήσουν «πράσινα» τα αεροσκάφη έπειτα από την επεξεργασία τους.

Η ιδέα

Βασική ιδέα του εγχειρήματος, το οποίο εκτός από την ΕΕ στηρίζεται και από περιβαλλοντικές οργανώσεις, μεγάλες εταιρείες ανακύκλωσης και παραγωγής εξειδικευμένων ηλεκτρονικών για αεροπλάνα, είναι να αποδείξει πως τα αεροσκάφη τα οποία πλέον δεν χρησιμοποιούνται μπορούν να φανούν χρήσιμα και να μην καταλήγουν να σκουριάζουν στις άκρες των διαδρόμων προσγείωσης και απογείωσης των αεροδρομίων.
Τα αποσυναρμολογούμενα μέρη από το κάθε αεροσκάφος θα αποθηκεύονται, θα συντηρούνται και θα αξιολογούνται για το τελικό στάδιο της επεξεργασίας τους, ενώ τα ηλεκτρονικά συστήματα, τα λάστιχα, οι μπαταρίες και τα υγρά των μηχανών είναι τα κύρια εξαρτήματα τα οποία οι ειδικοί έχουν ως στόχο να ανακυκλώσουν με σκοπό τα υλικά αυτά είτε να πουληθούν είτε να χρησιμοποιηθούν και πάλι σε άλλα αεροπλάνα.
Η Airbus έχει ήδη έλθει σε συμφωνία με τις αρμόδιες Αρχές της Τάρμπα στη νοτιοδυτική Γαλλία έτσι ώστε να στηθεί στο αεροδρόμιο της πόλης μια ειδική πλατφόρμα η οποία θα επιτρέπει στα αεροπλάνα να αποσύρονται, αρχίζοντας έτσι τις δοκιμές και προχωρώντας στις διαδικασίες ανακύκλωσής τους. Τα πρώτα αεροσκάφη που θα... διαμελιστούν είναι τα Airbus Α300, μοντέλα τα οποία πρωτοεμφανίστηκαν κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1970.

Μεγάλη διάρκεια ζωής

Με μέση διάρκεια ζωής τα σαράντα χρόνια, οι μεγάλες αεροπορικές και κατασκευαστικές εταιρείες δεν είχαν μέχρι τώρα επικεντρώσει το ενδιαφέρον τους στο πού θα κατέληγαν αυτά τα αεροσκάφη, ενώ καμία σχετική ρύθμιση δεν έχει προβλεφθεί από την ΕΕ. Τα αεροπλάνα αρχίζουν συνήθως τα ταξίδια τους για λογαριασμό των μεγάλων εταιρειών πετώντας σε δημοφιλείς προορισμούς, για να καταλήξουν προς το τέλος της ζωής τους στις φτωχότερες χώρες όπου οι κανόνες ασφαλείας είναι περισσότερο ελαστικοί.

Η κατάσταση σε αριθμούς

10 «νεκροταφεία» αεροπλάνων υπάρχουν σήμερα στον κόσμο, εκ των οποίων 7 βρίσκονται στις ΗΠΑ.
12.800 εγκαταλειμμένα αεροσκάφη... σαπίζουν στα επτά αμερικανικά νεκροταφεία.
6.000 αεροπλάνα θα πρέπει να αποσυρθούν από την εναέρια κυκλοφορία μέσα στα επόμενα 20 χρόνια.
3,3 εκ. ο προϋπολογισμός του προγράμματος «ΡΑΜΕLΑ», το οποίο συγχρηματοδοτείται από την ΕΕ.

Μια διαρκής εστία μόλυνσης

Οντας ουσιαστικά παρατημένα σε υπόστεγα, χώρους συντήρησης και αεροδρόμια «νεκροταφεία», τα «γερασμένα» αεροπλάνα αποσυναρμολογούνται υπό κακές για τη δημόσια υγεία συνθήκες, δίχως αυστηρούς περιβαλλοντικούς κανόνες ασφαλείας και παραμένουν ανεκμετάλλευτα. Τα εξαρτήματά τους στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν μπορούν να ξαναχρησιμοποιηθούν σε καινούργια αεροσκάφη, ενώ το κόστος της τωρινής ανακύκλωσης κυμαίνεται από 30. 000 ως και 150. 000 ευρώ μόνο στην Ευρώπη, «κάτι το οποίο οφείλεται κυρίως στη δουλειά που πρέπει να γίνει από τους μηχανικούς, οι οποίοι δεν γνωρίζουν ακόμη αρκετά πράγματα γι αυτή τη διαδικασία», δηλώνει ο υπεύθυνος του προγράμματος «ΡΑΜΕLΑ», Ολιβιέ Μαλαβαγιόν.

Το μέλλον

Υπό τις παρούσες συνθήκες και τη μέχρι τώρα τεχνογνωσία μόνο το 30 με 40 % των εξαρτημάτων ενός αεροσκάφους είναι σε θέση να επαναχρησιμοποιηθεί. Οι ειδικοί εκτιμούν πως τουλάχιστον το 85 με 90 % του μηχανικού εξοπλισμού θα μπορέσει να φανεί και πάλι χρήσιμο σε διάφορους τύπους αεροπλάνων.
«Αυτό που θέλουμε είναι να στήσουμε στο άμεσο μέλλον ένα παγκόσμιο δίκτυο μέσω του οποίου θα διαδοθεί η διαδικασία αποσυναρμολόγησης και ανακύκλωσης των αεροπλάνων. Αυτό το σχέδιο δεν θα δημιουργήσει μόνο νέες θέσεις εργασίας, αλλά θα βοηθήσει και στον σχεδιασμό των μελλοντικών αεροσκαφών τα οποία θα αποτελούνται από φιλικά προς το περιβάλλον συστήματα, ειδικά σχεδιασμένα για να βελτιώσουν τις συνθήκες πτήσης», τονίζει ο Μπρούνο Κόστες, επικεφαλής του «ΡΑΜΕLΑ».

ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΟΥΛΑΚΗΣ

Το κομμάτι δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "ΕΘΝΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ" στις 21/6/08 ©

link: http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=11900&subid=2&tag=8777&pubid=1172438

Δεν υπάρχουν σχόλια: